Oczekiwanie – czasami wiele godzin – w hali odlotów, potrafi być wyczerpujące. Zamiast rozmyślać o tym, co nas właśnie omija w miejscu podróży, zastanówmy się co należy zrobić, aby uzyskać zadośćuczynienie za stracony czas i jak się do tego najlepiej przygotować. Oto kilka przykładowych porad.
Gdzie sprawdzić, czy lot jest opóźniony?
Najlepszy i najszybszym sposobem, aby dowiedzieć się, czy nasz lot został opóźniony jest zapoznanie się z tablicą odlotów umieszczoną przy stanowiskach odprawy każdego lotniska. Jeśli jedna nie przebywamy jeszcze na terenie lotniska najłatwiej będzie dowiedzieć się tego z dedykowanej aplikacji naszego przewoźnika lub strony lotniska.
Czasami przewoźnik przesuwa godzinę odlotu już kilka dni przed planowaną podróżą. Warto więc sprawdzać, czy nasz lot ma wystartować o pierwotnie planowanym czasie.
Ustalenie rzeczywistego czasu opóźnienia jest niezwykle ważne. Dlaczego? Zgodnie z unijnym rozporządzeniem – Rozporządzeniem nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów – dla wypłaty odszkodowania opóźnienie liczone jest jako zwłoka wobec planowanego przylotu, nie zaś planowanego startu.
Oznacza to, że samolot może nawet wylecieć o czasie, ale nabrać opóźnienia będąc w powietrzu i np. kołując nad lotniskiem docelowym.
Dowiedz się, jaki jest powód opóźnienia

Jednym z uprawnień każdego pasażera jest prawo do bycia informowanym. Oznacza to, że przewoźnik ma obowiązek, aby udzielić ci porad oraz wskazówek na temat twojego lotu.
Jeżeli widzisz, że Twój lot został przesunięty, skontaktuj się z przedstawicielem linii lotniczej i zapytaj o powód. To ważne przez pryzmat prawa do dochodzenia odszkodowania. Jeśli bowiem samolot nie wystartuje o czasie, gdyż napotkano nadzwyczajne okoliczności – rozszalała się burza, wybuch wulkan, albo w miejscu przylotu miał miejsce pucz wojskowy – wówczas przewoźnik będzie mógł uchylić się od odpowiedzialności, gdyż okoliczności te nie są w żaden sposób od niego zależne.
Jeśli natomiast jest to problem natury technicznej lub pracownicy przewoźnika właśnie strajkują – oznacza to, że przewoźnik nie dopilnował swoich powinności i opóźnienie powstało z jego winy. W takich okolicznościach będzie zobligowany do wypłaty odszkodowania pasażerom.
Skorzystaj ze swoich praw
Jeśli już na lotnisku dowiedziałeś się, ze twój lot został opóźniony – lub potencjalnie będzie opóźniony – przysługuje ci szereg uprawnień ze strony przewoźnika. Jak stanowi art. 6 przywołanego wcześniej Rozporządzenia, w przypadku:
- lotów do 1500 km, dla których opóźnienie to minimum dwie godziny,
- lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych powyższe oraz innych lotów na dystansie pomiędzy 1 500 a 3 500 kilometrów, dla których opóźnienie wynosi 3 lub więcej godzin oraz,
- lotów pozostałych, w przypadku których zwłoka w starcie przekroczyła cztery godziny,
linia lotnicza powinna zaoferować pomoc polegającą przede wszystkim na dostarczeniu prowiantu na cały czas oczekiwania na lot. Jeśli opóźnienie powoduje, że lot odbywa się dopiero kolejnego dnia, wówczas pasażerowie powinni także oczekiwać, że przewoźnik zorganizuje im odpowiedni nocleg oraz transport do miejsca noclegu i ponownie na lotnisko.
Jeśli opóźnienie wynosi więcej niż 5 godzin, pasażer ma prawo zrezygnować z podróży i domagać się zwrotu kosztów poniesionych za bilety lub przeniesienia jego biletu na inny, alternatywny lot.
Wnieś o wypłatę odszkodowania
Tak jak w przypadku odwołanego lotu, tak i w przypadku lotu opóźnionego, pasażerowie mogą domagać się wypłaty odszkodowania w przypadku, gdy:
- ich lot odbywa się na trasie nie dłuższej niż 1500 km – wówczas mogą domagać się kwoty 250 euro za pasażera,
- ich lot jest lotem wewnątrzwspólnotowym dłuższym niż powyższy lub lotem poza wspólnotę na trasie o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów – każdy pasażer może domagać się 400 euro odszkodowania,
- ich lot jest lotem innym niż wskazane powyżej – wówczas można dochodzić nawet 600 euro za osobę.
Należy jednak pamiętać, że przepisy Rozporządzenia znajdą zastosowanie tylko wobec tych lotów, które odbywają się „wewnątrz” Unii lub też jeśli samoloty startują/lądują na lotnisku, które położone jest w granicach Unii. Jeśli zatem będziemy podróżować ze Stanów Zjednoczonych do Wielkiej Brytanii będziemy potrzebowali zapoznać się z innymi przepisami, aniżeli omawiane.
Uważaj na pułapkę
W przypadku lotów opóźnionych należy mieć na uwadze pewnego rodzaju „pułapkę” lub też „drobny druczek”. Otóż, jeżeli pasażerowi, którego lot jest opóźniony, zaproponowano trasę alternatywną i jeśli ten skorzystałby z tej propozycji, a wówczas jego opóźnienie nie przekraczałoby:
- dwóch godzin w przypadku lotów na trasie do 1500 km,
- trzech godzin dla lotów w ramach Unii lub pozaunijnych ale nie dłuższych niż 3500 km,
- czterech godzin dla pozostałych, wyżej nie sklasyfikowanych lotów,
prawem przewoźnika jest wypłacenie tylko 50% odszkodowania, o którym mowa w przepisach Rozporządzenia.
Czy potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?
Dochodzenie odszkodowania za opóźniony lot w Ryanair czy WizzAir na pierwszy rzut oka nie wydaje się problematyczne. Przewoźnicy ci posiadają odpowiednie formularze i możliwość złożenia wniosków przez Internet – warto zajrzeć na stronę: https://skysupport.pl/wizz-air-opozniony-lub-odwolany-lot/. Tymczasem w praktyce okazuje się, że w lwiej części przypadków uchylają się od wypłaty odszkodowań, zrzucając opóźnienie na karb nadzwyczajnych okoliczności, które w rzeczywistości nie miały miejsca.
Oddając swoją sprawę w ręce fachowców zwiększasz swoje szanse na uzyskanie rekompensaty i zdecydowanie skracasz czas oczekiwania na decyzję przewoźnika. Minimalizujesz także ryzyko konieczności prowadzenia postępowania sądowego.
Wnioski
Jeśli Twój lot zostanie opóźniony – dowiedz się z jakiego powodu, jaki jest czas opóźnienia i w jaki sposób przewoźnik zrealizuje wobec Ciebie prawo do opieki. Gromadź także informacje otrzymywane od przewoźnika i ewentualne potwierdzenia dodatkowych kosztów, jeśli takie poniosłeś. Wszystko to usprawni pracę ekspertów, którzy w Twoim imieniu odzyskają należne ci odszkodowanie od linii lotniczej.